Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vánoce, Vánoce přicházejí…

… a taky přišel čas adventu - a tím pádem čas shonu, stresu, nervozity, únavy až vyčerpání, podráždění… Vždyť ze všech stran nás média masírují představou těch jediných pravých dokonalých Vánoc. 

dokonale nazdobeným stromečkem, dokonale rozsvícenou zahradou a domkem, dokonale napečenou hromadou cukroví, všemi blízkými, kteří dokonale upravení a nastrojení zasedli k dokonale prostřenému stolu s dokonalými a šťastnými úsměvy na tváři. Děti s dokonale rozzářenýma očima u hromady dokonale zabalených dárků pod stromečkem v dokonale uklizeném a vánočně nazdobeném pokoji…

A všichni se náhle honí za tou vidinou a uměle vsugerovanou nutností připravit také ty dokonalé Vánoce z televizní reklamy…

A víte co? Já jsem se to letos rozhodla sabotovat.

Mám za sebou velmi náročný podzim. Už na jaře jsem se totiž zavázala k dvěma velkým projektům - a oba gradovaly nyní na podzim.

První bylo 105. výročí založení Loutkového divadla Jiskra, kterého jsme s mou dcerkou Aničkou členky. Slíbila jsem, že se postarám o program slavnostního, Vzpomínkového večera. Měl být v duchu “Velkých odchodů” lidí, kteří nás v posledních pěti letech v divadle navždy opustili.

Přestože většinu práce na organizaci oslav zvládl náš pincipál Jiřík Krása (a zvládl vše bravurně), měla jsem ze své části povinností docela - jak se říká - lufta.

Bála jsem se jak to zvládnu, jak program budou vnímat hosté (z nichž velká řada budou rodinní příslušníci těch, na které budeme vzpomínat). Jestli se  podaří, aby vše vyšlo tak jak jsem zamýšlela - abychom vzpomínali s úctou, s láskou - a s úsměvem. Důstojně, ale zároveň tak aby se lidé bavili (přeci jen jde o oslavy 105 let Jiskry).  Aby se program nezvrtnul v tryznu nebo naopak v nevhodnou grotesku… Jo, dalo mi to, hlavně po psychické stránce, docela zabrat - vždyť řadu z těch, kteří odešli jsem také znala a měla je ráda...

Když se mě kolegové před Vzpomínkovým večer ptali: “Máš trému?” Odpověděla jsem: “Ne. Já mám strach.” :) Ale vše naštěstí dopadlo dobře - a to mě opravdu hřeje u srdce (A neberte ta slova, prosím, jako obehrané klišé) :)

 

S rozhodčí soutěžního kvízu - výbornou loutkovodičkou Markétkou Lankovou - na Vzpomínkovém večeru v LD Jiskra

 

Druhým projektem byla fotosoutěž MOST MEZI NÁMI na téma ŽIVOT. Organizace fotosoutěže a následné první, slavnostní vernisáže a konference na téma “Senioři z pohledu společnosti, legislativy a státní správy.” Přestože mi hodně pomáhala děvčata z Domu pro seniory Nová slunečnice a z EUŽ a také kolegové z našeho nadačního fondu - hlavně Shaana (Vlastimil Shaana Šantroch), byla to ohromná spousta práce… a další spousta práce nás s projektem čeká v novém roce :)

 

Při konferenci a následné vernisáži v DS Nová slunečnice, Praha 8

 

A když si k tomu vezmete péči o rodinu, děti, velkého psa…(Vyzvedávat Aničku ze školy, zvládnout s ní přípravu do školy, odvádět ji na zkoušky sboru, divadla, postarat se o tu naši nejmladší roční cácorku, komunikovat s velkými dětmi - synem a jeho přítelkyní, která u nás také bydlí...)

A protože jsem se v létě - ke všemu - rozhodla začít podnikat, musela jsem také řešit hromadu věcí s partnery, kolegy, chodit na školení a pracovní akce, psát, připravovat nové weby, texty, kampaně…

Zkrátka, byl to pořádný fofr. Pořád bylo všechno “HONEM, HONEM, HONEM”.

A už během tohoto období jsem si uvědomila, že takto svůj život žít NECHCI. Nehodlám se stále honit. Spěchat. Prostě nechci. Chci si svůj život a čas užít. Prožít ho naplno se vším, co mi přinese - a ne jím  jen fofrem proběhnout.

 

A tak jsem dotáhla vše, k čemu jsem se dřív zavázala do konce. A začala fungovat  jinak.

 

Jak? Hlavně co možná v největším klidu. A to i nyní v předvánočním čase.  A věřte mi, že to jde :)

Letošní přípravu Vánoc nijak nehrotím. Například - Anička onemocněla. Nic vážného - rýma, kašel. Ale bylo potřeba, aby zůstala doma. Dříve bych se děsila, jak to s ní zvládnu - vždyť musím zajít tam a tam a zařídit to a to… Jak to udělám, když mám Ani doma…Je potřeba nakoupit, uklidit, udělat výzdobu, napéct... a to vše s oběma holkama za zády nebo spíše pod nohama.

Místo toho jsme s Aničkou dělaly přípravu a úkoly do školy, aby hodně nezameškala. Povídaly si, zpívaly si koledy a písničky z pohádek Jiskry, smály se. Uklidily jsme spolu obývák - bez stresu a honění. Udělala jsem z toho zábavu. Anička si užívala, že si může prohlédnout všechny moje porcelánové slony a upomínkové předměty, na které má jinak zakázáno sahat. Pomáhala mi, utírala prach, umývala, hlídala a hrála si se Sašenkou. A těšily jsme se, že jak to budeme mít hotovo, můžeme si obývací pokoj vánočně nazdobit. Uklizeno jsme to měly za necelé dvě hodiny (jindy mi to trvá mnohem déle). Bez únavy, rozčilování a stresu…

Nazdobily jsme pokoj, udělala jsem adventní věnec - vše se stihlo - a v pohodě :)

Taky pečeme cukroví. Víte, tahle činnost mě fakt nebaví. Vždy jsem to brala, jako předvánoční povinnost. Letos ne.

S Aničkou si každý den vybereme v kuchařkách nějaký recept na cukroví, které neznáme a jdeme ho vyzkoušet :) Je to dobrodružství, jak to nakonec dopadne :) Nechávám Ani, aby si tvořila podle svého - takže nemáme pouze receptem předepsané tvary. Najdete u nás např. vánočního šneka, sluníčko, medvídky Pů, písmenka…

 

 

A když se nám péct nechtělo, tak jsme se na to bez výčitek svědomí vykašlaly. Udělaly jsme si v obýváku na zemi pelíšek z hromady dek a polštářů. Vzaly si tam dobroty a koukaly se na pohádky.

 

 

(Pravda, když se velké děti vrátily ze školy a uviděly mě ležet s holčičkama v ohromném binci - v předtím předvánočně uklizeném obyváku - na zemi před televizí… A ne se jako obvykle někde otáčet a něco dělat… byly docela v šoku. Ale pokrčily rameny, ohřály si oběd a šly si ho za námi sníst a povykládat, co se dělo ten den ve škole…) :)

Nehodlám se ani honit v davech v obchodech a nakupovat hromadu dárků - které, ruku na srdce - většinou nikdo ani nepotřebuje. Spíše jsem se letos pečlivě zamyslela nad tím, co by komu skutečně, ale skutečně udělalo radost. Třeba jen pár dárků - ale vybraných tak, aby maximálně potěšily. A abych je dostala pokud možno bez stání v dlouhých frontách - v dnešní době internetu to není tak těžký úkol :)

Ne, nechci abyste si při čtení článku mysleli, že vše je u nás nyní pouze šťastné, veselé, zalité sluncem a se zářící duhou nad námi :)

Samozřejmě že se taky zlobím a řeším každodenní maličkosti, jako že Robin (syn) opět nevynesl odpadky, že Aňuli musím posílat každý večer do koupelny minimálně pětkrát, že naše mimino zrovna nemá svůj den - vzteká se a každou chvíli sebou flákne o zem… Ale to k životu taky patří.

Ne, opravdu neřeším, že nebudeme mít napečeno 15 druhů perfektně nazdobeného cukroví, že se nám domácnost nebude vypulírovaně blýskat a že stromeček nebude podle posledních módních trendů…(ty barvy se mi FAKT nelíbí) :)

Přišla jsem na to, že důležité je něco úplně jiného. A to je nehonit se za nějakou vsugerovanou vidinou čehokoliv. Nesnažit se “jet na aktuálně nutné společenské vlně”.

Důležité je nebát se být svůj - i když nezapadnete do davu.

Důležité je užívat si každodenní radosti i starosti a být za ně vděčný.

Důležité je být prospěšný druhým a spokojený sám se sebou.

Protože pak budete schopni rozdávat kolem sebe radost - a to nejen o Vánocích...

Krásný a neuhoněný advent všem :)

P.S. Děkuji všem, kteří dočetli až sem. Neplánovala jsem článek tak dlouhý... ale nějak se mi to vymklo... Příště se budu snažit napsat něco kratšího. Takže díky ;)
 

Autor: Helena Skočová | pátek 7.12.2018 14:22 | karma článku: 15,38 | přečteno: 411x
  • Další články autora

Helena Skočová

Čtyřhvězda podle Fischera: špína, zápach, střepy v bazénu

V poslední době jsem četla několik článků o tom, jak jsou Čeští turisté v zahraničí považováni za věčně nespokojené hosty, hledající na všem nějaký problém. Tehdy jsem nechápala proč. Nyní... možná... už asi ano...

31.7.2023 v 8:08 | Karma: 42,49 | Přečteno: 8315x | Diskuse| Ostatní

Helena Skočová

7. Vnímání nové situace matkou versus vnímání dcerou

Zatímco jsem se prala se svými emocemi, náporem strachů a obav, jak budu zvládat náročnou péči o nemohoucí seniorku, jsem zároveň pořád myslela na ty moje nejbližší. Holčičky a manžela. Jak zvládli první den oni.

14.8.2021 v 8:08 | Karma: 17,84 | Přečteno: 625x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

6. Den první - to byl náraz!

Opustila jsem Sarnu. Ten kouzelný správcovský domek letního sídla hraběnek Gessy, obklopený zahradou a parkem, kde teď budou bydlet moje holčičky. A přestěhovala jsem se o 17 km dál, do bytu k babičce.

12.8.2021 v 12:31 | Karma: 15,60 | Přečteno: 527x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

5. Už tam budéééém?

Cesta do Itálie byla krásná, ale dlouhá. Celých těch deset dnů před odjezdem, jsem měla obavu, jak ji budou holky zvládat. Tedy hlavně malá tříletá Saša.

9.8.2021 v 12:32 | Karma: 19,56 | Přečteno: 680x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

4. Pozor na to, co si přejete…

...přání se totiž plní. Někdy však jejich splnění může přijít zcela nečekaně a může mít taky velmi nepředvídatelnou podobu. Takže vás to může parádně zaskočit, tak jako třeba teď mě.

5.8.2021 v 8:08 | Karma: 14,09 | Přečteno: 566x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

3. To byl ale fičák

Bylo zvláštní zamykat za sebou vchodové dveře našeho bytu s vědomím, že JÁ je znovu odemknu až po několika měsících. (Tomík se vracel už za pár dní. Do Itálie nás jen odvážel.)

2.8.2021 v 9:25 | Karma: 14,74 | Přečteno: 465x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

2. Ty vole, co jsem to provedla!

Píšu si deník. Už měsíc. Že to není žádná ohromující zpráva? Ne, není. To s vámi souhlasím. Ale důvod, PROČ jsem si ho začala psát, ten už docela zajímavý je. Tedy - aspoň pro někoho. :)

29.7.2021 v 8:08 | Karma: 18,15 | Přečteno: 735x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

1. Krize nebo dobrodružství?

Záleží na situaci. Jistě. U mě, tedy v tom posledním případě, byla nejprve krize a pak následovalo dobrodružství, ve kterém proběhla a stále v různých intervalech probíhá celá série větších či menších krizí.

27.7.2021 v 8:08 | Karma: 15,44 | Přečteno: 413x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Co mi koronakrize dala a vzala

Svět se pomalu začíná vracet do normálu – i když ten „normál“ teď bude asi dost jiný než byl před pár měsíci. Jen před pár měsíci, kdy si nejspíš málokdo dokázal představit, že by se něco podobného mohlo stát...

10.6.2020 v 12:26 | Karma: 15,18 | Přečteno: 408x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Halloween, Dušičky a nebo Samhain?

Určitě jste sami zaznamenali, že v obchodech se to již od konce září začíná hemžit čokoládovýma figurkami Mikulášů, čertů, andělů. Vánočními stromky a ozdobami...

31.10.2019 v 8:00 | Karma: 13,40 | Přečteno: 373x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Věk? To je jen číslo

Víte, já svůj věk nějak moc neřeším. Je to pro mě zkrátka jen údaj v občance. A často dokonce ani nevím, kolik mi to vlastně je.

25.7.2019 v 14:12 | Karma: 17,51 | Přečteno: 525x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Taková malá domácí skorovražda…

Vražda? Ve fungující domácnosti? Že k něčemu takovému nemůže dojít? Ale může... a jak snadno. Nevěříte? Já jsem si zrovna nedávno na jednu takovou příhodu vzpomněla...

15.2.2019 v 12:22 | Karma: 15,94 | Přečteno: 589x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

„To je tedy spravedlnost…“

...pronesl syn na mou adresu. Pravda, člověk se snaží ke svým dětem chovat stejně, ale když je dělí téměř dvacetiletý věkový rozdíl, dostává pojem „rovný přístup“ trošku jiný rozměr – tedy alespoň v některých chvílích.

5.4.2018 v 11:21 | Karma: 21,16 | Přečteno: 831x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Poprvé

Každé „poprvé“ je zvláštní chvíle. Z některých je člověku úzko a svírá se mu žaludek, na některá se těší, ale téměř všechna „poprvé“ si pamatuje.

19.3.2018 v 8:30 | Karma: 17,81 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Mateřská – to je fuška

Občas slyším a někdy i najdu v diskusních fórech na internetu, jak si maminky stěžují, že absolutně nechápou, proč se mateřské (rodičovské) říká dovolená. Vždyť to žádná dovolená není. Naopak je to pořádná fuška.

8.3.2018 v 12:29 | Karma: 23,06 | Přečteno: 971x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Nuda? Nehrozí! Aneb - kojenec na střední

Nuda s dětmi opravdu nehrozí. Navíc stále více chápu to známé rčení: Malé děti – malé starosti, velké děti – velké starosti. S tím, jak mi ty moje ratolesti rostou, tomu rozumím čím dál tím víc.

19.1.2018 v 9:25 | Karma: 17,21 | Přečteno: 710x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Co rok a život dal

Konec starého a začátek nového roku je období kdy většina lidí bilancuje, co se jim v tom starém roce povedlo, nepovedlo, co stihli nebo naopak. Zkrátka, jaký ten rok byl.

6.1.2018 v 8:12 | Karma: 14,00 | Přečteno: 346x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Jinej stav je jinej stav

Jiných stavů je spousta druhů, ovšem já jsem se ocitla v tom asi nejběžnějším. Jen jsem si nikdy nepřipouštěla, že je to až tak jiné. Tedy do včerejška...

21.9.2017 v 14:28 | Karma: 23,22 | Přečteno: 982x | Diskuse| Ostatní

Helena Skočová

Prosím vás, kde to jsme?

Základní pravidlo pro cestování je neztratit správný směr. Vím, každému není dán orientační smysl v potřebné míře, aby na svých poutích nezabloudil.

13.6.2017 v 8:30 | Karma: 15,92 | Přečteno: 569x | Diskuse| Osobní

Helena Skočová

Není kapucín jako kapucín

Ne, nemám teď na mysli členy známého mnišského řádu. Kapucín je v tomto případě (většinou) mladý muž, jehož nezbytným vybavením je mikina s kapucou. Kapucu MUSÍ mít naraženou na hlavě a to co nejvíce do čela a obličeje.

1.6.2017 v 8:37 | Karma: 18,68 | Přečteno: 446x | Diskuse| Osobní